Wednesday, November 3, 2010

Aku…hari ini…esok dan sebelumnya….

Aku seringkali tertanya -tanya…adakah jalan cerita sesukar ini harus ku lalui???
Ya Allah…Bukan aku menyesali takdirmu…apatah lagi utk meminggirkan qada dan qadar Mu…tetapi jiwaku x sekuat para mujahid, aku sering kali tewas dengan ujian.aku kerap kali gagal menahan kekecewaan dan ada ketikanya aku tersungkur  ke kaki takdir..ketabahan jiwaku luluh juga utk kesekian kalinya…tidak mampu aku untuk menongkah takdirmu ,tapi aku hanyalah seorang hamba membawa roh yang telah engkau pinjamkan kepadaku…membawa takdir yang telah engkau tentukan…Ya MUhaimin…jagalah hatiku agar hati ini tidak berpaling daripada hatimu dan izinkanlah aku utk merindui syahid di jalanmu….Ya Rabbana…jika aku diberi kenikmatan,janganlah kenikmatan itu melebihi kenikmatan indahnya bermunajat di sepertiga malam terakhirMu…Ya Rabbul Izzati…jika dihujung perjalanan,kebahagiaan menjadi milik ku…jangan biarkan aku terjatuh dan tertatih dalam perjalanan panjang menyeru manusia ke jalan MU…Ya Allah…seandainya tiba suatu saat,saat dimana aku di halalkan untuk merindui kekasihmu…jangan biarkan aku melampaui batas sehingga melupakan aku pada cinta hakiki dan rindu abadi hanya kepadaMU…
Ya Allah…andai hari ini aku masih lagi meneguhkan cintaku padamu…teguhkanlah ia dengan kemanisan iman agar aku bisa menemui kesempurnaan hidup yang berlandaskan syariat di jalanMu…ya Muhaimin…jika hari ini aku gagal dalam menyempurnakan kalam Mu…kurniakan lah bagiku daripadamu kekuatan,iaitu kekuatan hakiki agar aku bisa melangkah terus dalam menewaskan musuh ku tanpa hadirnya  secalit keluhan kelemahan…
Ya Rabbana…jika  telah engkau tetapkan kesulitan buat ku pada hari seterusnya…berikanlah kepadaku ketabahan hati sekuat sarah agar diri ini mampu menakluki hati insan yang hatinya seteguh keteguhan Ibrahim…agar kami sama-sama bisa melangkah setapak demi setapak dalam mengharugi setiap liku hidup yang  tak kan pernah putus dengan dugaan dan cabaran selagi kita menagih kasih pada yang satu…Ya Allah seandainya telah engkau catatkan kegagalan buatku di Lah Mahfuz…aku mohon kepadaMu Ya Allah,ubahlah ia menjadi kajayaan…Ya Rabbul izzati…Janganlah kiranya engkau biarkan ada diantara kami yang sedihnya  sendirian dan peliharalah kami daripada kekecewaan…
Ya Rabbul izzati…sesungguhnya aku tidak ada sesiapa pun melainkan engkau di hatiku…ikhlaskan hatiku…tetapkanlah imanku…moga aku terdiri dikalangan orang-orang yang sabar…ya allah…ampunkan ayah dan ibu kami,ampunkan dosa kami para suami dan ampunkan dosa isteri kami,tidak lupa kepada anak-anak kami ya allah,didiklah mereka menjadi insan yang sempurna,didiklah mereka ya allah dengan ilmu dan iman,hiasilah mereka dengan akhlak yang mulia…dan berkatilah keluargaku…ya allah,berkatilah rezeki yang engkau kurniakan kepada kami…bahagiakan kami ya allah…bahagiakan kami di dunia dan akhirat…Ya Rabbana…Ampunkanlah dosa-dosa ku…dosa hari ini…hari esokku dan aku mohon kepadaMu Ya Allah agar engkau ampuni juga dosa-dosa ku yang terdahulu…sama ada yang tersembunyi atau terang-terangan,dengan sengaja mahupun dengan tidak disengajakan…agar aku bisa tenang dalam melalui setiap detik hidup yang akan ku tempuhi…Berkatilah hidup ku dengan keindahan Rahmatmu Ya Allah…
Ya Allah…Jangan aku dihukum disebabkan kekeliruan yang kulakukan…Ampunkan aku..lindungilah perjalanan pulangku…janganlah kau jadikan diriku sasaran malapetaka…Amin…

No comments:

Post a Comment