Tuesday, January 18, 2011

Petua Dari Dapur

Aku suka sangat masuk dapur...dalam erti kata lain masuk dapur untik masak la...yup..i like cook!!!coz aku rasa bila masak neh rasa hdup aku sbg wanita lengkap...rugi kalau ppuan tp xpndai msak...actually...dlu aku mmang xreti msak...setakat masak air..greng telur tahu la...aku x pernah pon study bab masak2 neh...aku start masak pas mak aku meninggal dunia...kak aku cakap aku kena blaja berdikari..nnti klu kak dh kwen spa nk msak lagi...then...aku plak anak ppuan pas kak aku..pastu adik aku...nak hrap adik aku jgn harap la..dia kalau blik umah kalau x mnghadap laptop...tgk tv...tue jer keja dia...pastu aku pikir masak2 kata2 kak aku...sampai bila nak mgharapkan org...nnti klu dia dah kawen spe lagi nak masak kat abah...skrg kak aku pon dh kwen..nasib baik aku study sikit2 tentang bab2 masak neh...tapi yg aku pelik dgn sendirinya aku pandai masak..xdak org ajar aku pon..bersyukur sangat2 la...pastu makin lama makin minat pulak aku dalam masak2 neh...aku slalu search web untuk cari resepi2 terbaru...actually..panjang lebar aku dok karang neh juz nak kongsi petua2 yang aku tau dari dapur...hihi



 PETUA DARI DAPUR:

1. Udang tahan lama
    Udang yang disimpan lama dalam peti sejuk pastinya akan menjadi hitam dibahagian kepala dan kulitnya.untuk menjadikan udang tahan lebih lama, campurkan udang tersebut dalam perahan air limau nipis.simpan dalam peti sejuk untuk beberapa hari.


2. Peti sejuk tidak berbau
    Ambil sebiji nenas dan cincang hingga hancur.masukkan ke dalam plastik.letakkan ke dalam peti sejuk dalam beberapa hari.pasti bau akan beransur hilang.

3. Hilangkan kesan kopi
    Sapukan sedikit ubat gigi pada cawan@gelas yang melekat dengan kesan kopi.ambil sehelai kain bersih dan gosokkan pada bahagian tersebut.insyAllah..kesan kopi akan hilang.

4. Menghilangkan bau hangit nasi
    Untuk menghilangkan bau hangit nasi letakkan dua tangkai lada kering ke dalam periuk dan panaskan sekejap selama 2 minit.insyAllah..bau hangit akan hilang.

...SELAMAT MENCUBA... 




No comments:

Post a Comment